Jadłospis

  • Całodzienny dostęp do owoców i napojów

  • Napoje – dzieci mają stały i nieograniczony dostęp do wody, napojów, soków owocowych i warzywnych. Koktajle owocowe, warzywne, napoje takie jak herbata, napary owocowe, kawa zbożowa i kakao naturalne przygotowywane są na miejscu, z dbałością o ich najwyższą jakość. Wszystkie płyny podawane są bez dodatku cukru i substancji słodzących, mogą być dosłodzone miodem lub aromatyzowane owocami  (np. do herbaty).

    Owoce – stale dostępne dla dzieci są owoce sezonowe w postaci surowej lub przetworzonej,  bez dodatku cukrów i substancji słodzących, a w przypadku owoców suszonych dodatkowo bez soli i tłuszczu. 

     

    Jadłospis na tydzień od 20 maja 2019

     

     

  • Poniedziałek Wtorek Środa Czwartek Piątek
    śniadanie poniedziałek: bułka z ziarnem, chleb mieszany, masło, ser żółty, kawa zbożowa, parówka, pomidor, ogórek, dżem
    8:30 - 9:00
    śniadanie wtorek: bułka z ziarnem, chleb mieszany, jajko na twardo, dżem, kiełbasa podsuszana, owsianka na mleku z bananem, ogórek, pomidor, sałata, masło, herbata z cytryną
    8:30 - 9:00
    śniadanie środa: bułka wieloziarnista, chleb mieszany, masło, pasztet, pomidor, ogórek, domowy twarożek z warzywami, szczypiorkiem, manna na mleku i suszone owoce, owocowa herbata
    8:30 - 9:00
    śniadanie czwartek: bułka orkiszowa, chleb mieszany, masło, szynka, pomidor, sałata, ser biały, płatki kukurydziane i mleko, miętowa herbata
    8:30 - 9:00
    śniadanie piątek: chleb ze słonecznikiem, bułka, polędwica, pasta z makreli i jajek, ser żółty, ogórek kwaszony, pomidor, sałata, masło, herbata z miodem i cytryną, kakao
    8:30 - 9:00
    I danie poniedziałek: zupa jarzynowa ze śmietaną
    12:30 - 13:00
    I danie wtorek: zupa brokułowa ze śmietaną
    12:30 - 13:00
    I danie środa: krupnik jęczmienny z ziołami
    12:30 - 13:00
    I danie czwartek: zupa ogórkowa ze śmietaną, ryżem
    12:30 - 13:00
    I danie piątek: zupa kalafiorowa ze śmietaną
    12:30 - 13:00
    II danie poniedziałek: filet z kurczaka w panierce, ziemniaki, marchewka z jabłkiem, kompot z jabłek
    13:00 - 13:30
    II danie wtorek: makaron z truskawkami, kompot owocowy
    13:00 - 13:30
    II danie środa: młode ziemniaki, gulasz, surówka z kapusty kiszonej, jabłka, marchewki
    13:00 - 13:30
    II danie czwartek: racuchy z jabłkiem prażonym, kompot z truskawek
    13:00 - 13:30
    II danie piątek: domowe paluszki rybne, ziemniaki pure, surówka z białek kapusty z jabłkiem i koperkiem, kompot owocowy
    13:00 - 13:30
    podwieczorek poniedziałek: owocowy koktajl
    15:00 - 15:15
    podwieczorek wtorek: ciasto ucierane z jabłkami
    15:00 - 15:15
    podwieczorek środa: szyszki z ryżu
    15:00 - 15:15
    podwieczorek czwartek: kolorowe kanapki z wędliną, żółtym serem, warzywami
    15:00 - 15:15
    podwieczorek piątek: jogurt naturalny z domową granolą
    15:00 - 15:15

    Poniedziałek

    • śniadanie poniedziałek: bułka z ziarnem, chleb mieszany, masło, ser żółty, kawa zbożowa, parówka, pomidor, ogórek, dżem
      8:30 - 9:00
    • I danie poniedziałek: zupa jarzynowa ze śmietaną
      12:30 - 13:00
    • II danie poniedziałek: filet z kurczaka w panierce, ziemniaki, marchewka z jabłkiem, kompot z jabłek
      13:00 - 13:30
    • podwieczorek poniedziałek: owocowy koktajl
      15:00 - 15:15

    Wtorek

    • śniadanie wtorek: bułka z ziarnem, chleb mieszany, jajko na twardo, dżem, kiełbasa podsuszana, owsianka na mleku z bananem, ogórek, pomidor, sałata, masło, herbata z cytryną
      8:30 - 9:00
    • I danie wtorek: zupa brokułowa ze śmietaną
      12:30 - 13:00
    • II danie wtorek: makaron z truskawkami, kompot owocowy
      13:00 - 13:30
    • podwieczorek wtorek: ciasto ucierane z jabłkami
      15:00 - 15:15

    Środa

    • śniadanie środa: bułka wieloziarnista, chleb mieszany, masło, pasztet, pomidor, ogórek, domowy twarożek z warzywami, szczypiorkiem, manna na mleku i suszone owoce, owocowa herbata
      8:30 - 9:00
    • I danie środa: krupnik jęczmienny z ziołami
      12:30 - 13:00
    • II danie środa: młode ziemniaki, gulasz, surówka z kapusty kiszonej, jabłka, marchewki
      13:00 - 13:30
    • podwieczorek środa: szyszki z ryżu
      15:00 - 15:15

    Czwartek

    • śniadanie czwartek: bułka orkiszowa, chleb mieszany, masło, szynka, pomidor, sałata, ser biały, płatki kukurydziane i mleko, miętowa herbata
      8:30 - 9:00
    • I danie czwartek: zupa ogórkowa ze śmietaną, ryżem
      12:30 - 13:00
    • II danie czwartek: racuchy z jabłkiem prażonym, kompot z truskawek
      13:00 - 13:30
    • podwieczorek czwartek: kolorowe kanapki z wędliną, żółtym serem, warzywami
      15:00 - 15:15

    Piątek

    • śniadanie piątek: chleb ze słonecznikiem, bułka, polędwica, pasta z makreli i jajek, ser żółty, ogórek kwaszony, pomidor, sałata, masło, herbata z miodem i cytryną, kakao
      8:30 - 9:00
    • I danie piątek: zupa kalafiorowa ze śmietaną
      12:30 - 13:00
    • II danie piątek: domowe paluszki rybne, ziemniaki pure, surówka z białek kapusty z jabłkiem i koperkiem, kompot owocowy
      13:00 - 13:30
    • podwieczorek piątek: jogurt naturalny z domową granolą
      15:00 - 15:15
    Poniedziałek Wtorek Środa Czwartek Piątek
    podwieczorek poniedziałek: owocowy koktajl
    15:00 - 15:15
    podwieczorek wtorek: ciasto ucierane z jabłkami
    15:00 - 15:15
    podwieczorek środa: szyszki z ryżu
    15:00 - 15:15
    podwieczorek czwartek: kolorowe kanapki z wędliną, żółtym serem, warzywami
    15:00 - 15:15
    podwieczorek piątek: jogurt naturalny z domową granolą
    15:00 - 15:15

    Poniedziałek

    • podwieczorek poniedziałek: owocowy koktajl
      15:00 - 15:15

    Wtorek

    • podwieczorek wtorek: ciasto ucierane z jabłkami
      15:00 - 15:15

    Środa

    • podwieczorek środa: szyszki z ryżu
      15:00 - 15:15

    Czwartek

    • podwieczorek czwartek: kolorowe kanapki z wędliną, żółtym serem, warzywami
      15:00 - 15:15

    Piątek

    • podwieczorek piątek: jogurt naturalny z domową granolą
      15:00 - 15:15
    Poniedziałek Wtorek Środa Czwartek Piątek
    II danie poniedziałek: filet z kurczaka w panierce, ziemniaki, marchewka z jabłkiem, kompot z jabłek
    13:00 - 13:30
    II danie wtorek: makaron z truskawkami, kompot owocowy
    13:00 - 13:30
    II danie środa: młode ziemniaki, gulasz, surówka z kapusty kiszonej, jabłka, marchewki
    13:00 - 13:30
    II danie czwartek: racuchy z jabłkiem prażonym, kompot z truskawek
    13:00 - 13:30
    II danie piątek: domowe paluszki rybne, ziemniaki pure, surówka z białek kapusty z jabłkiem i koperkiem, kompot owocowy
    13:00 - 13:30

    Poniedziałek

    • II danie poniedziałek: filet z kurczaka w panierce, ziemniaki, marchewka z jabłkiem, kompot z jabłek
      13:00 - 13:30

    Wtorek

    • II danie wtorek: makaron z truskawkami, kompot owocowy
      13:00 - 13:30

    Środa

    • II danie środa: młode ziemniaki, gulasz, surówka z kapusty kiszonej, jabłka, marchewki
      13:00 - 13:30

    Czwartek

    • II danie czwartek: racuchy z jabłkiem prażonym, kompot z truskawek
      13:00 - 13:30

    Piątek

    • II danie piątek: domowe paluszki rybne, ziemniaki pure, surówka z białek kapusty z jabłkiem i koperkiem, kompot owocowy
      13:00 - 13:30
    Poniedziałek Wtorek Środa Czwartek Piątek
    I danie poniedziałek: zupa jarzynowa ze śmietaną
    12:30 - 13:00
    I danie wtorek: zupa brokułowa ze śmietaną
    12:30 - 13:00
    I danie środa: krupnik jęczmienny z ziołami
    12:30 - 13:00
    I danie czwartek: zupa ogórkowa ze śmietaną, ryżem
    12:30 - 13:00
    I danie piątek: zupa kalafiorowa ze śmietaną
    12:30 - 13:00

    Poniedziałek

    • I danie poniedziałek: zupa jarzynowa ze śmietaną
      12:30 - 13:00

    Wtorek

    • I danie wtorek: zupa brokułowa ze śmietaną
      12:30 - 13:00

    Środa

    • I danie środa: krupnik jęczmienny z ziołami
      12:30 - 13:00

    Czwartek

    • I danie czwartek: zupa ogórkowa ze śmietaną, ryżem
      12:30 - 13:00

    Piątek

    • I danie piątek: zupa kalafiorowa ze śmietaną
      12:30 - 13:00
    Poniedziałek Wtorek Środa Czwartek Piątek
    śniadanie poniedziałek: bułka z ziarnem, chleb mieszany, masło, ser żółty, kawa zbożowa, parówka, pomidor, ogórek, dżem
    8:30 - 9:00
    śniadanie wtorek: bułka z ziarnem, chleb mieszany, jajko na twardo, dżem, kiełbasa podsuszana, owsianka na mleku z bananem, ogórek, pomidor, sałata, masło, herbata z cytryną
    8:30 - 9:00
    śniadanie środa: bułka wieloziarnista, chleb mieszany, masło, pasztet, pomidor, ogórek, domowy twarożek z warzywami, szczypiorkiem, manna na mleku i suszone owoce, owocowa herbata
    8:30 - 9:00
    śniadanie czwartek: bułka orkiszowa, chleb mieszany, masło, szynka, pomidor, sałata, ser biały, płatki kukurydziane i mleko, miętowa herbata
    8:30 - 9:00
    śniadanie piątek: chleb ze słonecznikiem, bułka, polędwica, pasta z makreli i jajek, ser żółty, ogórek kwaszony, pomidor, sałata, masło, herbata z miodem i cytryną, kakao
    8:30 - 9:00

    Poniedziałek

    • śniadanie poniedziałek: bułka z ziarnem, chleb mieszany, masło, ser żółty, kawa zbożowa, parówka, pomidor, ogórek, dżem
      8:30 - 9:00

    Wtorek

    • śniadanie wtorek: bułka z ziarnem, chleb mieszany, jajko na twardo, dżem, kiełbasa podsuszana, owsianka na mleku z bananem, ogórek, pomidor, sałata, masło, herbata z cytryną
      8:30 - 9:00

    Środa

    • śniadanie środa: bułka wieloziarnista, chleb mieszany, masło, pasztet, pomidor, ogórek, domowy twarożek z warzywami, szczypiorkiem, manna na mleku i suszone owoce, owocowa herbata
      8:30 - 9:00

    Czwartek

    • śniadanie czwartek: bułka orkiszowa, chleb mieszany, masło, szynka, pomidor, sałata, ser biały, płatki kukurydziane i mleko, miętowa herbata
      8:30 - 9:00

    Piątek

    • śniadanie piątek: chleb ze słonecznikiem, bułka, polędwica, pasta z makreli i jajek, ser żółty, ogórek kwaszony, pomidor, sałata, masło, herbata z miodem i cytryną, kakao
      8:30 - 9:00
    No events available!
  • Kącik dietetyka

  • Pytania i odpowiedzi
    Czy picie maślanki smakowej jest korzystne dla zdrowia?

    Zarówno maślanka, jak i jogurt o smaku owocowym, mogą zawierać nawet od 2 do 4 łyżeczek cukru na szklankę, dlatego na co dzień lepiej jest wybierać jogurty naturalne bez dodatku cukru. Najlepszym rozwiązaniem jest samodzielnie przygotowanie smakowej maślanki – dodając do maślanki naturalnej owoce, np truskawki, mamy domową maślankę, może nie tak słodką, ale na pewno dużo zdrowszą. No i pamiętajmy o tym, że to my, dorośli, uczymy nasze dzieci smaków 😉

    Czy lepiej jest słodzić miodem niż cukrem ?

    Miód wzmacnia, pomaga zwalczyć stan zapalny, przeziębienie i chętnie po niego sięgamy, ale jest słodki 😉 a cukier u dzieci powinien być ograniczany w każdej postaci. Nadmierne stosowanie miodu zamiast cukru jest błędem, gdyż takie postępowanie przyzwyczaja małe dziecko do smaków słodkich, a nadmiar cukru w diecie prowadzi do szeregu niekorzystnych konsekwencji zdrowotnych, więc miód TAK, ale rozsądnie 🙂

    A może gorzka czekolada ?

    Chcemy, żeby nasze dziecko zjadało czasem cos słodkiego, więc wybieramy gorzką czekoladę. Czy to dobry wybór? Gorzka czekolada zawiera wiele wartościowych składników, jak magnez, potas, żelazo, a spożywanie jej w umiarkowanych ilościach może pozytywnie wpłynąć na pracę mózgu, mięśni oraz układu krwionośnego. Kakao, będące głównym składnikiem czekolady jest bogate w przeciwutleniacze (flawonoidy i polifenole). Dzięki właściwościom antyoksydacyjnym, pomaga w zwalczaniu infekcji, przeciwdziała miażdżycy i chorobom nowotworowym. Od lat jest również znany wpływ gorzkiej czekolady na zwiększenie produkcji hormonów szczęścia, ale i tu musimy uważać 😉 czekolada gorzka zawiera również cukry proste, których nadmiar zwiększa ryzyko wystąpienia otyłości oraz cukrzycy.

    Czy wody smakowe są zdrowe dla dziecka?

    Niestety woda smakowa nie ma nic wspólnego z wodą mineralną, choć wyglądem bardzo ją przypomina. Zanim podamy ją dziecku trzeba sprawdzić, jakie składniki poza wodą zawiera: cukier, syrop glukozowo-fruktozowy, inne substancje słodzące, takie jak aspartam i acesulfam K, aromaty i benzoesan sodu ? Już z analizy samego składu wynika, że wodom smakowym bliżej do popularnych napojów gazowanych niż do wody mineralnej, a ich podstawowy składnik – cukier – poza energią nie dostarcza żadnych substancji odżywczych.

  • Fakty
    • stek235 Kcal / 100 g
    • kotlet wieprzowy175 Kcal / 100 g
    • kurczak z rożna105 Kcal / 100 g
    • indyk125 Kcal / 100 g